W czerwcu 2025 roku duże zmiany w polskim e-commerce. Europejski Akt o Dostępności (EAA) wprowadzi obowiązkowe standardy dostępności dla sklepów internetowych i usług cyfrowych. Czy Twój biznes jest na to gotowy?
Czy Twój biznes jest dostępny dla wszystkich? Jeśli nie, to już wkrótce może się to stać problemem — zarówno prawnym, jak i wizerunkowym. Ustawa wynikająca z Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) sprawia, że już od 28 czerwca 2025 roku każdy sklep internetowy i wiele usług cyfrowych będzie musiało spełniać określone standardy dostępności. To zwiastuje zmiany w e-commerce i wielu innych branżach.
Dla osób z różnymi ograniczeniami brak odpowiednio zaprojektowanych rozwiązań jest nie tylko irytujący, ale wręcz wykluczający. Właśnie temu ma przeciwdziałać nowa ustawa o dostępności. To wymóg prawny, ale też szansa na poprawę jakości doświadczeń wszystkich użytkowników. Co to oznacza w praktyce? I jak dostosować biznes do nowych wymogów bez straty czasu i pieniędzy, zyskując jednocześnie na wdrożonych rozwiązaniach?
Kogo obowiązuje Europejski Akt o Dostępności?
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, platformę cyfrową czy inną usługę online, być może znasz już skrót: EAA.
Europejski Akt o Dostępności (EAA) to zestaw przepisów, które mają zapewnić, że produkty i usługi cyfrowe będą dostępne dla każdego — w tym dla osób z niepełnosprawnościami czy ograniczeniami technologicznymi. Unia Europejska mówi wprost: niedostępność to bariera, którą trzeba zlikwidować. Polska wdraża te przepisy poprzez ustawę z 26 kwietnia 2024 r., obejmującą kluczowe sektory, takie jak:
- E-commerce – sklepy internetowe, platformy sprzedażowe, systemy rezerwacyjne online,
- Usługi cyfrowe – aplikacje mobilne, bankowość internetowa, platformy streamingowe,
- Technologia użytkowa – terminale płatnicze, bankomaty, czytniki e-booków, kasy samoobsługowe
Krótko mówiąc, jeśli Twój biznes działa online i dotyczy którejś z tych branż, to prawdopodobnie musisz dostosować się do nowych regulacji.
A co z mikroprzedsiębiorstwami?
Firmy zatrudniające mniej niż 10 osób są zwolnione z części obowiązków, ale nie oznacza to, że powinny ignorować temat. Warto, żeby dostępność była traktowana jako standard nie tylko ze względu na regulacje. Oprócz oczywistych zalet w postaci tworzenia niewykluczającego środowiska to także przewaga biznesowa, strategia, która może pozytywnie wpłynąć na Twoją firmę.
Dostępność to więcej niż WCAG — co to oznacza w praktyce?
Dostępność nie polega tylko na dostosowaniu strony pod WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Chodzi o to, by każdy — niezależnie od swoich ograniczeń — mógł sprawnie korzystać z każdej platformy online i znaleźć to, czego szuka. Co w tym pomoże?
- Lepsza nawigacja – czytelne menu, proste ścieżki użytkownika, możliwość obsługi strony klawiaturą.
- Opcje alternatywne – audiodeskrypcja, napisy do filmów, teksty alternatywne dla grafik.
- Elastyczne formaty – opcja zmiany kontrastu, powiększania tekstu, dostosowania wyglądu strony.
- Prosty język – unikanie niezrozumiałego żargonu, jasne instrukcje, przejrzyste komunikaty.
„Warto spojrzeć na elementy dostępności jak na nowy standard w organizacji, nie tylko chwilowe usprawnienie. Łatwiej i taniej jest zapewnić odpowiednie rozwiązanie, jeżeli planujemy z odpowiednim wyprzedzeniem, a zespół wie, na co zwrócić uwagę.” – mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.
Efekt? Każdy użytkownik czuje się komfortowo, a Twoja strona nie tylko spełnia wymogi prawne, ale realnie poprawia doświadczenia klientów.
Korzyści z lepszej dostępności — nie tylko dla użytkowników
- Większa baza klientów. Osoby starsze, użytkownicy technologii asystujących, osoby z czasowymi ograniczeniami (np. złamana ręka) — każda z tych grup to potencjalny klient, który nie wróci na stronę, jeśli będzie dla niego trudna w obsłudze.
- Lepsze SEO. Google lubi dostępne strony. Strony zgodne z WCAG mają lepsze wyniki w wyszukiwarkach, większy ruch na stronie i widoczność marki.
- Mniejsze ryzyko prawne. Brak zgodności z nowymi regulacjami może oznaczać kary finansowe. Ale nawet bez nich — lepiej unikać problemów prawnych i działać proaktywnie.
- Pozytywny wizerunek. Firmy, które dbają o dostępność, budują silniejsze relacje z klientami i wyróżniają się na tle konkurencji jako nowoczesne, etyczne i otwarte na różnorodność.
„Wiele z aspektów dostępności cyfrowej opiera się na standardach i dobrych praktykach już ukutych w cyfrowym środowisku — dlatego korzyści nie kończą się tylko na społecznym wymiarze. Dzięki wdrożeniu dostępności zyskujemy też wiele na poziomie jakości kodu i produktu, co przekłada się na lepiej działające systemy. Usprawnia to pracę wszystkich zespołów, od projektowania przez testowanie rozwiązania.” – mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.
Kto skorzysta więc z regulacji wprowadzanych przez ustawę?
- Klienci z różnymi potrzebami, bo zyskają łatwy dostęp do produktów/usług.
- Ty – bo Google premiuje dostępne witryny, co oznacza lepsze pozycjonowanie.
- Twój biznes – bo każda bariera mniej to większa szansa na sprzedaż i lojalność użytkowników.
Jak przygotować się na zmiany?
Zastanawiasz się, od czego zacząć? Oto pięć kluczowych kroków, które pozwolą Ci dostosować Twój biznes do nowych regulacji:
- Przeprowadź audyt WCAG – sprawdź, czy Twoja strona i aplikacje spełniają standardy dostępności.
- Dostosuj interfejs – uprość formularze, popraw kontrasty, zoptymalizuj ścieżki użytkownika.
- Wprowadź alternatywne sposoby obsługi – sterowanie klawiaturą, powiększanie czcionki, czytelne nagłówki.
- Testuj stronę z docelowymi użytkownikami – sprawdź, czy Twoja platforma faktycznie spełnia potrzeby różnych grup odbiorców.
- Zaplanuj długoterminową strategię – polepszanie dostępności to proces, niekoniecznie jednorazowe działanie. Regularne aktualizacje i szkolenia pomogą Ci utrzymać wysoki standard.
Dostępność to przyszłość — zacznij działać już teraz!
Nowa ustawa to element nowego podejścia do biznesu online, które — co nas jako entuzjastów proklienckiego podejścia bardzo cieszy — staje się standardem. Bo jeśli Twoja strona nie jest dostępna dla wszystkich, to… dla kogo właściwie jest?
Wprowadzenie przepisów o dostępności to nie tylko kolejny obowiązek do odhaczenia. To szansa, by Twój biznes stał się bardziej przyjazny, intuicyjny i otwarty dla każdego klienta — a przy okazji zyskał przewagę nad konkurencją. Firmy, które inwestują w dostępność, docierają do większej grupy odbiorców, budują lojalność i poprawiają swoje wyniki. Nowe przepisy zmieniają rynek — ale to, jak je wykorzystasz, zależy od Ciebie.
„Każdy krok w kierunku dostępności cyfrowej to krok w stronę świata, w którym każdy ma równą szansę na uczestnictwo, naukę, pracę i rozrywkę. Dążenie do tego jest naszą wspólną odpowiedzialnością – projektantów, deweloperów, przedsiębiorców i decydentów. W coraz bardziej połączonym świecie dostępność cyfrowa staje się mostem, który łączy ludzi, przełamuje bariery i buduje społeczność bez wykluczeń.” –mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.
Nie wiesz, od czego zacząć? W Symetrii wykonujemy audyty WCAG i pomagamy firmom dostosować się do nowych regulacji. Skontaktuj się z nami i sprawdź, czy Twoja platforma jest gotowa na zmiany!