Dostępność to nie przywilej, to standard! Jak nowe przepisy zmienią e-commerce?

W czerwcu 2025 roku duże zmiany w polskim e-commerce. Europejski Akt o Dostępności (EAA) wprowadzi obowiązkowe standardy dostępności dla sklepów internetowych i usług cyfrowych. Czy Twój biznes jest na to gotowy?

WCAG Web Content Accessibility Guidelines

Czy Twój biznes jest dostępny dla wszystkich? Jeśli nie, to już wkrótce może się to stać problemem — zarówno prawnym, jak i wizerunkowym. Ustawa wynikająca z Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) sprawia, że już od 28 czerwca 2025 roku każdy sklep internetowy i wiele usług cyfrowych będzie musiało spełniać określone standardy dostępności. To zwiastuje zmiany w e-commerce i wielu innych branżach.

Dla osób z różnymi ograniczeniami brak odpowiednio zaprojektowanych rozwiązań jest nie tylko irytujący, ale wręcz wykluczający. Właśnie temu ma przeciwdziałać nowa ustawa o dostępności. To wymóg prawny, ale też szansa na poprawę jakości doświadczeń wszystkich użytkowników. Co to oznacza w praktyce? I jak dostosować biznes do nowych wymogów bez straty czasu i pieniędzy, zyskując jednocześnie na wdrożonych rozwiązaniach?

Kogo obowiązuje Europejski Akt o Dostępności?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, platformę cyfrową czy inną usługę online, być może znasz już skrót: EAA.

Europejski Akt o Dostępności (EAA) to zestaw przepisów, które mają zapewnić, że produkty i usługi cyfrowe będą dostępne dla każdego — w tym dla osób z niepełnosprawnościami czy ograniczeniami technologicznymi. Unia Europejska mówi wprost: niedostępność to bariera, którą trzeba zlikwidować. Polska wdraża te przepisy poprzez ustawę z 26 kwietnia 2024 r., obejmującą kluczowe sektory, takie jak:

  • E-commerce – sklepy internetowe, platformy sprzedażowe, systemy rezerwacyjne online,
  • Usługi cyfrowe – aplikacje mobilne, bankowość internetowa, platformy streamingowe,
  • Technologia użytkowa – terminale płatnicze, bankomaty, czytniki e-booków, kasy samoobsługowe

Krótko mówiąc, jeśli Twój biznes działa online i dotyczy którejś z tych branż, to prawdopodobnie musisz dostosować się do nowych regulacji.

A co z mikroprzedsiębiorstwami?

Firmy zatrudniające mniej niż 10 osób są zwolnione z części obowiązków, ale nie oznacza to, że powinny ignorować temat. Warto, żeby dostępność była traktowana jako standard nie tylko ze względu na regulacje. Oprócz oczywistych zalet w postaci tworzenia niewykluczającego środowiska to także przewaga biznesowa, strategia, która może pozytywnie wpłynąć na Twoją firmę.

Dostępność to więcej niż WCAG — co to oznacza w praktyce?

Dostępność nie polega tylko na dostosowaniu strony pod WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Chodzi o to, by każdy — niezależnie od swoich ograniczeń — mógł sprawnie korzystać z każdej platformy online i znaleźć to, czego szuka. Co w tym pomoże?

  • Lepsza nawigacja – czytelne menu, proste ścieżki użytkownika, możliwość obsługi strony klawiaturą.
  • Opcje alternatywne – audiodeskrypcja, napisy do filmów, teksty alternatywne dla grafik.
  • Elastyczne formaty – opcja zmiany kontrastu, powiększania tekstu, dostosowania wyglądu strony.
  • Prosty język – unikanie niezrozumiałego żargonu, jasne instrukcje, przejrzyste komunikaty.

„Warto spojrzeć na elementy dostępności jak na nowy standard w organizacji, nie tylko chwilowe usprawnienie. Łatwiej i taniej jest zapewnić odpowiednie rozwiązanie, jeżeli planujemy z odpowiednim wyprzedzeniem, a zespół wie, na co zwrócić uwagę.” – mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.

Efekt? Każdy użytkownik czuje się komfortowo, a Twoja strona nie tylko spełnia wymogi prawne, ale realnie poprawia doświadczenia klientów.

Korzyści z lepszej dostępności — nie tylko dla użytkowników

  1. Większa baza klientów. Osoby starsze, użytkownicy technologii asystujących, osoby z czasowymi ograniczeniami (np. złamana ręka) — każda z tych grup to potencjalny klient, który nie wróci na stronę, jeśli będzie dla niego trudna w obsłudze.
  2. Lepsze SEO. Google lubi dostępne strony. Strony zgodne z WCAG mają lepsze wyniki w wyszukiwarkach, większy ruch na stronie i widoczność marki.
  3. Mniejsze ryzyko prawne. Brak zgodności z nowymi regulacjami może oznaczać kary finansowe. Ale nawet bez nich — lepiej unikać problemów prawnych i działać proaktywnie.
  4. Pozytywny wizerunek. Firmy, które dbają o dostępność, budują silniejsze relacje z klientami i wyróżniają się na tle konkurencji jako nowoczesne, etyczne i otwarte na różnorodność.

„Wiele z aspektów dostępności cyfrowej opiera się na standardach i dobrych praktykach już ukutych w cyfrowym środowisku — dlatego korzyści nie kończą się tylko na społecznym wymiarze. Dzięki wdrożeniu dostępności zyskujemy też wiele na poziomie jakości kodu i produktu, co przekłada się na lepiej działające systemy. Usprawnia to pracę wszystkich zespołów, od projektowania przez testowanie rozwiązania.” – mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.

Kto skorzysta więc z regulacji wprowadzanych przez ustawę?

  • Klienci z różnymi potrzebami, bo zyskają łatwy dostęp do produktów/usług.
  • Ty – bo Google premiuje dostępne witryny, co oznacza lepsze pozycjonowanie.
  • Twój biznes – bo każda bariera mniej to większa szansa na sprzedaż i lojalność użytkowników.

Jak przygotować się na zmiany?

Zastanawiasz się, od czego zacząć? Oto pięć kluczowych kroków, które pozwolą Ci dostosować Twój biznes do nowych regulacji:

  1. Przeprowadź audyt WCAG – sprawdź, czy Twoja strona i aplikacje spełniają standardy dostępności.
  2. Dostosuj interfejs – uprość formularze, popraw kontrasty, zoptymalizuj ścieżki użytkownika.
  3. Wprowadź alternatywne sposoby obsługi – sterowanie klawiaturą, powiększanie czcionki, czytelne nagłówki.
  4. Testuj stronę z docelowymi użytkownikami – sprawdź, czy Twoja platforma faktycznie spełnia potrzeby różnych grup odbiorców.
  5. Zaplanuj długoterminową strategię – polepszanie dostępności to proces, niekoniecznie jednorazowe działanie. Regularne aktualizacje i szkolenia pomogą Ci utrzymać wysoki standard.

Dostępność to przyszłość — zacznij działać już teraz!

Nowa ustawa to element nowego podejścia do biznesu online, które — co nas jako entuzjastów proklienckiego podejścia bardzo cieszy — staje się standardem. Bo jeśli Twoja strona nie jest dostępna dla wszystkich, to… dla kogo właściwie jest?

Wprowadzenie przepisów o dostępności to nie tylko kolejny obowiązek do odhaczenia. To szansa, by Twój biznes stał się bardziej przyjazny, intuicyjny i otwarty dla każdego klienta — a przy okazji zyskał przewagę nad konkurencją. Firmy, które inwestują w dostępność, docierają do większej grupy odbiorców, budują lojalność i poprawiają swoje wyniki. Nowe przepisy zmieniają rynek — ale to, jak je wykorzystasz, zależy od Ciebie.

„Każdy krok w kierunku dostępności cyfrowej to krok w stronę świata, w którym każdy ma równą szansę na uczestnictwo, naukę, pracę i rozrywkę. Dążenie do tego jest naszą wspólną odpowiedzialnością – projektantów, deweloperów, przedsiębiorców i decydentów. W coraz bardziej połączonym świecie dostępność cyfrowa staje się mostem, który łączy ludzi, przełamuje bariery i buduje społeczność bez wykluczeń.” –mówi Dominik Seroczyński – ekspert WCAG, UX Designer w Raiffeisen Tech.

Nie wiesz, od czego zacząć? W Symetrii wykonujemy audyty WCAG i pomagamy firmom dostosować się do nowych regulacji. Skontaktuj się z nami i sprawdź, czy Twoja platforma jest gotowa na zmiany!